Nieuwsbrief Nieuwsbrief

Nummer 213, 18 april 2024

Kliederkerk, zondagmiddag 21 april - vervolg

Kliederkerk is een viering voor alle generaties, dus voor kinderen, tieners en alle volwassenen. Het begint met verschillende sportieve of creatieve activiteiten. Mooie ontmoetingen, fijne gesprekken, samen rust vinden, genieten en lachen, het is goed om zo samen te komen!
De middag ziet er als volgt uit:
15.00: Inloop en activiteiten. De verschillende activiteiten zijn afgestemd op jonge en oudere kinderen, tieners en volwassenen.
Kinderen kunnen hun dierenknuffel meenemen.
16.00: De viering.
16.30: Samen eten in de Open Hof. Het eten wordt verzorgd door tieners van onze gemeente. Kom gerust binnen, je/u kunt ook zomaar even binnenlopen en om het hoekje kijken. Iedereen is van harte welkom!

Diaconale collecte voor Timon

De jongeren en gezinnen die Timon ondersteunt, worden geconfronteerd met uitdagingen die voor velen van ons moeilijk voor te stellen zijn. Voor sommigen betekent dit opgroeien zonder de stabiliteit en liefde die een thuis zou moeten bieden. Ze hebben misschien te maken gehad met huiselijk geweld en/of verwaarlozing. Anderen worstelen met psychische problemen die hun vermogen om te functioneren in de maatschappij belemmeren. Daarnaast zijn er ook jongeren die te maken hebben met verslavingen of financiële moeilijkheden.
Deze jongeren hebben een veilige haven nodig, een plek waar ze zich geliefd en gewaardeerd voelen. Door Timon worden er jaarlijks op diverse manieren zo’n 3000 jongeren geholpen die de goede start niet konden maken. Ik beveel de collecte voor stichting Timon van harte bij u aan.
Wilko Mels

De oecumenische lezing van donderdag 11 april in Cothen trok een gemengd gezelschap van bekende en onbekende gezichten. Professor Mariecke van den Berg hield een verfrissend en bij vlagen prikkelend verhaal over Maria Magdalena. Daarbij toonde ze beelden van haar die eerder te zien waren op de tentoonstelling in het Catharijneconvent. Na afloop werd het in de consistorie van Cothen nog heel gezellig.
Op de gezamenlijke gemeenteavond van dinsdag 16 april waren meer dan 20 mensen uit Cothen en meer dan 50 uit Wijk. Het begon met een hartelijke onderlinge kennismaking en liep uit op een bezinning in groepjes op het profiel van een samen te beroepen predikant. Al met al een bijzonder waardevolle avond. Op Hemelvaartsdag gaan we samen dauwtrappen in Cothen en in augustus zijn er vier gezamenlijke diensten, om en om in Cothen en Wijk.
Wie er afgelopen dinsdagavond niet bij kon zijn maar wel een inbreng wil leveren voor de profielschets, kan die vóór 1 mei mailen naar Piet Hoekstra, scriba@protestantsegemeentecothen.nl

Rik Willemsen genomineerd

Onze oud-stagiair Rik Willemsen, nu protestants predikant te Castricum, maakt kans de preekschrijfwedstrijd ‘Man en vrouw schiep Hij/Zij hen?’ te winnen. Hij is een van de drie genomineerden. Op vrijdagavond 19 april maakt juryvoorzitter Monic Slingerland, voormalig chef opinie van dagblad Trouw, de winnaar bekend tijdens het Preek-Event in de Nijmeegse Stevenskerk. De avond staat in het teken van hedendaagse vragen en ervaringen rond genderidentiteit en seksuele geaardheid en wordt georganiseerd door www.liberaalchristendom.nl.
Op deze website worden de bekroonde preken gepubliceerd. De winnaar ontvangt de kleurrijke wisselbokaal. Het Preek-Event begint om 20.00 uur en is vrij toegankelijk, de kerk in Nijmegen (Sint Stevenskerkhof 62) is open vanaf 19.30 uur.

Donderdag 25 april: Viktor Frankl, de zin van het leven

In het kader van BovenWijks is op donderdag 25 april Pieter Hoekstra te gast in de Open Hof. Hij verzorgt een avond over ‘Viktor Frankl en de zin van het leven’. Frankl (1905-1997) werd bekend als overlever van de Holocaust en grondlegger van de Logotherapie. Die therapie helpt mensen de zin van hun bestaan, die voor ieder uniek is, te ontdekken en momenten van geluk te vinden.
Inleider is Pieter Hoekstra, theoloog en directeur van het in Wijk bij Duurstede gevestigde Viktor Frankl Instituut in Nederland. Vooraf opgeven is niet nodig, de toegang is gratis. De avond in de Open Hof begint om 20.00 uur.

Joy4Kids: vrijdag 19 april

Kom je ook? Vrijdag 19 april van 17.30-19.30 uur eten we een broodje hotdog en sluiten het seizoen af met een vossenjacht. Iedereen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar is van harte welkom. Uiteraard zijn vriendjes en vriendinnetjes ook welkom. Er is een QR code voor een vrijwillige bijdrage i.v.m. de kosten.
Hierbij ook voor het gemak de link: https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek/?id=YkmyaMCVQAWYS3Zo-6cdgQ/
Groeten van de leiding van Joy4Kids

Geef u op als AED en EHBO vrijwilliger

Vorige week heeft AED-HartstikkeNodig een reanimatie/AED cursus verzorgd voor onze kosters. Hoera, de kosters zijn geslaagd! Naast de AED (in de Open Hof) komt een lijst met personen die de AED kunnen bedienen. Heb je ook een geldig AED certificaat? Laat het even weten, dan zet ik je naam op de lijst erbij.
Wil je de AED cursus volgen of moet je op herhaling? Geef je dan ook op, binnenkort wordt er opnieuw een cursus van 1 avond in de Open Hof georganiseerd. Daarnaast is er op 20 juni een EHBO cursus in de Open Hof. Naast de kosters kunnen ook andere gemeenteleden meedoen. Interesse? Bel of mail mij even! Zo bereiden we ons samen zo goed mogelijk voor op een situatie wanneer één van ons acute hulp nodig heeft!
Mario Batenburg, hoofdkoster, E: keizerbatenburg@gmail.com

Hartelijke groet,